“ICPD Beyond 2014: An Opportunity to Move Beyond Cultural Relativism”

 A Statement from the Arab Caucus1 at the 47th Commission on Population and Development.

(Arabic version below)

The Arab caucus is closely monitoring the language of Arab member states during the 47th Commission on Population and Development; and so far, we find that discourses of cultural relativism and sovereignty are being used at alarming rates in this session.

Culture is a dynamic and complicated process and does not have one single meaning. More importantly, it is unacceptable to use culture as a justification to deny women and youth their rights, specifically their sexual and reproductive health and rights. Member states should in fact commit to enact and implement laws and policies that respect and protect sexual and reproductive rights for all individuals without discrimination on any grounds. This includes ensuring equal access to a comprehensive, accessible, and integrated package of sexual and reproductive health services, and the realization of universal access to comprehensive sexuality education for all adolescents and young people in and out of school. Culture also cannot be invoked in incidents of early and forced marriage, marital rape, sexual violence and violence in conflict situations, female genital mutilation, and other forms of gender-based violence, or to deny access to post-abortion health care for women.

Moreover, Arab member states must bear in mind that a developmental approach does not function as an alternative to the rights-based approach. In fact, any sustainable development model must be built on the fundamental principles of human rights, equality, non-discrimination, and social justice for all. Arab member states have responsibilities to promote, respect, protect and fulfill people’s rights to reproductive health, bodily integrity, as well as freedom from violence, as they are signatories of the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women (CEDAW), the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, and the Cairo Declaration: Development Challenges and Population Dynamics in a Changing Arab World. These obligations are not overridden by allegations of sovereignty.

 1. The Arab caucus consists of civil society organizations and alliances working nationally and regionally on sexual and reproductive health and rights issues and who are currently attending the CPD.
 

“المؤتمر الدولي للسكان والتنمية لما بعد عام 2014: فرصة لتجاوز النسبية الثقافية”

بيان من التجمع العربي1 في الدورة 47 للجنة الأمم المتحدة للسكان والتنمية.

التجمع العربي يراقب عن كثب لغة الدول العربية الأعضاء خلال الدورة 47 للجنة الأمم المتحدة للسكان والتنمية. في هذه الدورة و حتى الآن نجد أن موضوع النسبية الثقافية في الخطابات يستخدم بمعدلات مثيرة للقلق.

لا بد من الإشارة إلى أن الثقافة هي عملية ديناميكية ومعقدة  و ليس لها معنى أو مفهوم واحد. والأهم من ذلك، أنه من غير المقبول استخدام الثقافة كمبرر لحرمان المرأة والشباب من حقوقهم، وتحديداً حقوق الصحة الإنجابية والجنسية. يتعين على الدول الأعضاء الالتزام بسن وتنفيذ القوانين والسياسات التي تحترم وتحمي الحقوق الإنجابية والجنسية لجميع الأفراد دون تمييز لأي سبب من الاسباب. وهذا يشمل ضمان الوصول المتكافئ إلى مجموعة شاملة، متاحة، ومتكاملة من الخدمات التي تعنى بالصحة الإنجابية والجنسية، وإحقاق حصول جميع المراهقين والشباب على التعليم الجنسي الشامل في المدرسة وخارجها. ولا يمكن التذرع بالثقافة في حالات الزواج المبكر والزواج القسري، والاغتصاب الزوجي، والعنف الجنسي والعنف في النزاعات، وتشويه الأعضاء التناسلية للإناث (ختان الإناث)، وغيرها من أشكال العنف القائم على النوع الإجتماعي او انكار وصول النساء للخدمات الرئيسية الصحية لما بعد الإغاثة .

وبالإضافة إلى ذلك ينبغي على الدول العربية الأعضاء أن تأخذ في الاعتبار أن إتباع النهج التنموي لا يصلح كبديل للنهج القائم على الحقوق. في الواقع، يجب أن يبنى أي نموذج للتنمية المستدامة على المبادئ الأساسية لحقوق الإنسان، والمساواة، وعدم التمييز، والعدالة الاجتماعية للجميع. الدول العربية الأعضاء هم من الدول الموقعة على الاتفاقية الدولية للقضاء على جميع أشكال التمييز ضد المرأة (سيداو)، و العهد الدولي الخاص بالحقوق الاقتصادية والاجتماعية والثقافية، وإعلان القاهرة: تحديات التنمية وديناميات السكان في العالم العربي المتغير، لذلك يجب عليهم تحمل مسؤوليات تنفيذ وتعزيز واحترام وحماية حقوق الأفراد في الصحة الإنجابية والسلامة الجسدية، فضلا عن التحرر من العنف وهذه الالتزامات لا يتم تجاهلها بإدعاءات سيادية.

 ١. يتألف التجمع العربي من تحالفات تعمل وطنياٌ وإقليمياٌ في قضايا حقوق الصحة الجنسية والإنجابية والذين يحضرون حاليا لجنة السكان والتنمية.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s